۱۴۰۳-۰۱-۱۰

بهرام رحمانی

استرداد جولیان آسانژ به آمریکا به تعویق افتاد!

 

bahram.rehmani@gmail.com

دادگاه عالی انگلیس روز سه‌شنبههفت فروردین ۱۴۰۳ برابر با ۲۷ مارس ۲۰۲۴، طی حکمی جنجال‌برانگیز به «جولیان آسانژ» بنیان‌گذار سایت افشاگر «ویکی‌لیکس»مهلت داد که علیه حکم استردادش به آمریکا درخواست تجدید نظر کند.

این خبرنگار مبارز استرالیایی پس از یک دوره طولانی و دراماتیک پناهندگی در سفارت اکوادور، پنج سال از عمر خود را در زندان «بلمارش» انگلیس گذرانده است.

در یک جلسه دو روزه، وکلای جولیان آسانژ استدلال کردند که اتهام‌های مربوط به انتشار هزاران سند محرمانه و دیپلماتیک مرتبط با جنگ افغانستان و عراق از سوی آسانژ و ویکی لیکس، دارای انگیزه سیاسی بوده و درخواست استرداد غیرقانونی است.

ویکتوریا شارپ و جاستیس جانسون، قاضی‌های دادگاه عالی لندن روز سه‌شنبه ۲۶ مارس-۷ اسفند در پایان این جلسه‌ها به این نتیجه رسیدند که وکلا نشان داده‌اند که آسانژ یک پرونده قابل بحث دارد و باید به آن‌ها فرصت داده شود تا در جلسه استیناف کامل در ماه مه آن را مطرح کنند.

دادگاه عالی بریتانیا پیش‌تر در اسفند ۱۴۰۱ درخواست تجدیدنظر جولیان آسانژ در روند استرداد او را رد و اعلام کرده بود درخواست آسانژ ««نکته قانونی قابل بحثی را مطرح نکرده است.»

اگر دادگاه با درخواست آسانژ مخالفت می‌کرد، او باید ظرف چند روز آینده به آمریکا تحویل می‌شد؛ جایی که وی با ۱۸ عنوان اتهامی مختلف مرتبط با «جاسوسی» و «افشای اسناد محرمانه» مواجه و ممکن است به ۱۷۵ سال زندان محکوم شود.

بنیان‌گذار ویکی لیکس، به‌دلیل انتشار صدها هزار سند فاش شده مربوط به جنگ افغانستان و عراق، در آمریکا تحت تعقیب است. اسناد ویکی لیکس نشان می‌دهد که چگونه ارتش ایالات متحده صدها غیرنظامی را در حوادث گزارش نشده در طول جنگ افغانستان کشته است. پرونده‌های فاش شده از جنگ عراق هم نشان می دهد که ۶۶ هزار غیرنظامی توسط نیروهای عراقی کشته و زندانیان شکنجه شده‌اند.

وکلای آسانژ در جلسات دادگاه که اسفند سال گذشته برگزار شد، عنوان کردند که اتهامات وی دارای انگیزه سیاسی بوده و درخواست استرداد غیرقانونی است. بر اساس حکمی که امروز صادر شد، پرونده نام‌برده در دادگاه تجدیدنظر به‌طور کامل رسیدگی خواهد شد. البته این دادگاه درصورتی برگزار خواهد شد که انگلیس و آمریکا نتوانند درباره بندهایی که به موجب آن استرداد آسانژ به تعویق افتاده است، تضمین دهند.

استلا آسانژ، همسر بنیان‌گذار ویکی‌لیکس، پیش‌تر گفته بود که در صورت شکست پرونده جولیان در دادگاه لندن، از دادگاه حقوق بشر اروپا خواهد خواست که حکم استرداد وی را متوقف کند. او هشدار داده بود که در صورت انتقال همسرش به ایالات متحده، جان او در خطر خواهد بود.

این درحالی‌ست که جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، هم در سطح داخلی و هم در سطح بین‌المللی، با فشارهای مداوم برای کنار گذاشتن کیفرخواست ۱۸ اتهامی آسانژ در دادگاه فدرال ویرجینیا، که در دوران دونالد ترامپ مطرح شد، مواجه است.

سخن‌گوی سازمان ملل، چندی پیش نسبت به سرنوشت پرونده آسانژ ابراز نگرانی کرد و گفت: «دبیرکل سازمان ملل قویا به آزادی مطبوعات و آزادی خبرنگاران برای انجام وظیفه خود معتقد است.» استفان دوجاریک ادامه داد: «درحال حاضر پرونده آسانژ در جریان است بنابراین نمی خواهم در مورد آن اظهارنظر کنم. اما مقامات مختلف سازمان ملل در این خصوص ابراز نگرانی کرده اند.»

انگلیس هم از سوی سازمان‌های حقوق بشری و افکار عمومی برای لغو حکم استرداد آسانژ تحت فشار زیادی قرار دارد. کمیسر حقوق بشر اتحادیه اروپا پیش‌تر در نامه‌ای به وزیر کشور انگلیس هشدار داد که استرداد بنیان‌گذار سایت افشاگر ویکی‌لیکس، تاثیر وحشتناکی بر آزادی رسانه‌ها خواهد داشت و در نهایت می‌تواند مطبوعات را در انجام وظیفه خود به‌عنوان تامین‌کننده اطلاعات و ناظر عمومی در جوامع دموکراتیک مختل کند.

براساس گزارش رسانه‌های بریتانیا، دو قاضی در دادگاه عالی لندن به بنیان‌گذار ویکی لیکس اجازه دادند تا علیه اخراج از بریتانیا درخواست تجدید نظر کند، با این شرط که دولت‌های بریتانیا و ایالات متحده آمریکا نتوانند تضمین‌های مناسب مدنظر دادگاه را ارائه دهند.

آسانژ از سال ۲۰۱۹ در زندان امنیتی بل مارش زندانی است، پس از آن‌که اکوادور پناهندگی سیاسی او را لغو کرد و به پلیس بریتانیا اجازه داد تا او را در سفارت این کشور در لندن دستگیر کند. این شهروند استرالیایی مدعی شد که این ترفندی از سوی ایالات متحده برای فرستادن او به حوزه قضایی سوئد بوده است، جایی که تلاش برای استرداد او به ایالات متحده آسان‌تر بود. یک دادگاه آمریکایی یک ماه پس از دستگیری او در بریتانیا، آسانژ را تحت قانون جاسوسی سال ۲۰۱۷ متهم کرد.
در ژانویه ۲۰۲۱ یک قاضی بریتانیایی با درخواست استرداد آسانژ به ایالات متحده مخالفت کرد. دلیل این امر، خطر خودکشی آسانژ به‌دلیل شرایط سخت حبس در ایالات متحده عنوان شد. با این حال، وکلای واشنگتن با این تصمیم اعتراض کردند و تضمین‌هایی برای حسن رفتار با آسانژ ارائه دادند.

در نهایت، دولت بریتانیا این تضمین‌ها را کافی دانست و در ژوئن ۲۰۲۲، وزیر کشور وقت، پریتی پاتل، استرداد آسانژ را تایید کرد. آسانژ از آن زمان تاکنون تلاش‌های خود برای لغو این استرداد را به نتیجه نرسانده است.

حامیان آسانژ معتقدند که او به دلیل افشاگری‌هایش که باعث رسوایی کشورهای غربی شده، مورد آزار و اذیت ایالات متحده و متحدانش قرار گرفته است.

همسر آسانژ، استلا، در روز دوشنبه گفت: «ما باید بدانیم که چه کسانی مجرم هستند. فقط به این دلیل که آن‌ها از سیستم قضایی برای زندانی کردن او استفاده می‌کنند، به این معنی نیست که عدالت یا قانون -‌حقوق بین‌الملل‌- در طرف آن‌هاست.»
وی پس از اعلام حکم، این تصمیم را «غیرقابل‌باور» خواند و تاکید کرد که همسرش یک زندانی سیاسی است. استلا همچنین ابراز تاسف کرد که دادگاه ادعاهای مطرح شده در رسانه‌های غربی مبنی بر برنامه‌ریزی CIA برای ربودن یا ترور آسانژ در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ را نادیده گرفته است.

ایالات متحده آسانژ را به ارتکاب جرم به‌دلیل کمک به افشاگری چلسیی منینگ، افشاگر معروف، در سال ۲۰۲۱ متهم می‌کند. مقامات آمریکایی مدعی هستند که ویکی‌لیکس با انتشار اسناد محرمانه ایالات متحده، امنیت ملی این کشور را به خطر انداخته است. با این حال، یک مقام ارشد ضد جاسوسی ایالات متحده در سال ۲۰۱۴ در جریان محاکمه منینگ، این ادعا را رد کرد.

درخواست تجدیدنظر ‌آسانژ در شش مورد از ۹ مورد از سوی دادگاه رد شده است. قضات برای تصمیم‌گیری در سه مورد دیگر سه هفته مهلت تعیین کردند. این تصمیم بستگی به این دارد که دولت آمریکا و وزیر کشور بریتانیا بتوانند تضمین‌های لازم را بدهند یا خیر.

سایت ویکی‌لیکس سال ۲۰۱۰ حدود ۷۰۰ هزار سند محرمانه، از جمله درباره فعالیت نظامی آمریکا در عراق و افغانستان منتشر کرد.

حامیان آسانژ می‌گویند که او روزنامه‌نگاری است که توسط متمم اول قانون اساسی حمایت می‌شود و اقدامات نادرست ارتش ایالات متحده در عراق و افغانستان را افشا می کند که به نفع عموم بود. آن‌ها استدلال کردند که محاکمه او انگیزه سیاسی دارد و او نمی‌تواند محاکمه عادلانه‌ای در ایالات متحده داشته باشد.

آسانژ که در حال حاضر ۵۲ سال دارد، تقریبا۱۵ سال پیش در حالی‌که ایالات متحده در جنگ بود، پس از انتشار مجموعه ای از اسناد مخفی طبقه بندی شده ایالات متحده در وب سایت خود، به ۱۷ مورد جاسوسی متهم شد.

دادستان های ایالات متحده می‌گویند آسانژ چلسی منینگ، تحلیل‌گر اطلاعاتی ارتش ایالات متحده را در سرقت اسناد دیپلماتیک و پرونده‌های نظامی منتشر شده توسط ویکی لیکس تشویق کرده و به او کمک کرده است. 

این حکم پس از جلسه دو روزه دادگاه عالی در ماه فوریه صادر شد که طی آن، ادوارد فیتزجرالد، وکیل آسانژ، گفت که مقامات ایالات متحده به‌دنبال مجازات او به دلیل «افشای ویکی لیکس» در موردجنایت دولت ایالات متحده در مقیاس بی‌سابقه «از جمله شکنجه و قتل‌ها هستند.» دولت ایالات متحده گفت که اقدامات آسانژ فراتر از روزنامه‌نگاری بوده و با درخواست سرقت و انتشار اسناد طبقه‌بندی شده دولتی جان بی‌گناهان را به خطر انداخته است.

خبرگزاری‌ها، روز پنج‌شنبه ۲۲ فروردین ۱۳۹۸،  خبر دادند که پس از هفت سال حضور جولیان آسانژ، موسس سایت افشاگر ویکی‌لیکس در سفارت اکوادور در لندن، پلیس او را بازداشت کرده است.

رسانه‌های انگلیسی از خروج جولیان آسانژ از سفارت اکوادور در لندن و بازداشت او توسط پلیس انگلیس خبر دادند؛ رئیس‌جمهور اکوادور دقایقی پیش پناهندگی آسانژر را لغو کرده بود.

پلیس بریتانیا نیز اعلام کرد که مسئولان سفارت اکوادور پس از لغو مصونیت سیاسی آسانژ ماموران پلیس را به درون ساختمان سفارت فراخوانده‌اند.

از سوی دیگر، لنین مورنو، رئیس جمهوری اکوادور در این زمینه ویدیویی منتشر کرد. مورنو در این ویدیو با اشاره به پایمال شدن معاهدات بین‌المللی اعلام می‌کند که مصونیت سیاسی آسانژ لغو شده است.

جولیان آسانژ از سال ۲۰۱۲ به سفارت اکوادور در لندن پناهنده شده بود و آن‌جا زندگی می‌کرد.

جولیان آسانژ اکنون مهلت دارد در بریتانیا بماند تا مشخص شود که آیا درخواست نهایی او برای تجدیدنظر در استرداد به ایالات متحده می‌تواند در دادگاه عالی مطرح شود یا خیر. این جلسه فقط در صورتی برگزار می‌شود که ایالات متحده نتواند در مورد تضمینی که مطرح شد به بریتانیا اطمینان خاطر بدهد.

آسانژ در آمریکا با ۱۸ اتهام از جمله انتشار انبوهی از اسناد نظامی محرمانه ایالات متحده، به‌ویژه در مورد جنگ‌های عراق و افغانستان و اسناد دیپلماتیک در وب‌سایت ویکی‌لیکس روبه‌روست. این اسناد حاوی اطلاعاتی در مورد عملیات نظامی آمریکا در این کشورها، از جمله کشتار غیرنظامیان و بدرفتاری با زندانیان است. ویکی‌لیکس جزئیات اقدامات ایالات متحده در عراق و افغانستان را فاش کرد. این افشاگری‌ها از جمله شامل انتشار ویدیوهایی از حمله هوایی نیروهای آمریکایی بود که در آن ۱۱ نفر از جمله دو خبرنگار رویترز کشته شدند.

وکیلان آسانژ می‌گویند اگر او با اتهام‌های مطرح از سوی مقام‌های آمریکا مجرم شناخته شود، ممکن است حکم حداکثر ۱۷۵ سال زندان دریافت کند. اوایل فوریه سال جاری در یک پرونده جداگانه جاشوا شولت، مهندس نرم‌افزار سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا‌(سی‌آی‌ای) به اتهام سرقت اطلاعات طبقه‌بندی‌شده و انتقال آن‌ها به ویکی‌لیکس، به ۴۰ سال زندان محکوم شد.

چلسی منینگ، افشاگر ارتش ایالات متحده نیز به اتهام در اختیار قرار دادن اسناد محرمانه آمریکا به سایت ویکی‌لیکس به ۳۵ سال زندان محکوم شده است. باراک اوباما، رئیس جمهوری اسبق آمریکا مجازات منینگ را کاهش داد و منینگ که در زندان تغییر جنسیت داده بود پس از هفت سال از زندان آزاد شد.

جولیان آسانژ (Julian Assange)‌در سوم جولای ۱۹۷۱ در شهر تاونزویل استرالیا به‌دنیا آمد.

 آسانژ،  متخصص امنیت سایبر، بنیان‌گذار و سردبیر وب‌سایت ویکیلیکس است.وی در سن ۱۶ سالگی هک کردن را با نام مستعار Mendex شروع کرد. در ۱۹۹۱، جولیان ۲۰ ساله به‌همراه دوستانش به زیرساخت‌های شرکت مخابراتی Nortel‌ در کانادانفوذ کردند.

بعد از این ماجرا، وی دستگیر شد و به ۲۵ مورد هک و جرایم سایبری و پرداخت جریمه نقدی محکوم شد.

در ۱۹۹۳ آسانژ به راه‌اندازی یکی از اولین شرکت‌های خصوصی سرویس‌دهنده اینترنت در استرالیا کمک کرد. یک سال بعد او وارد صنعت برنامه نویسی برنامه مجانی و منبع باز شد و برای پروژه PostgreSQL تعدادی Patch طراحی کرد.

بین سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۵ آسانژ به‌عنوان دانشجوی لیسانس ریاضیات و فیزیک وارد دانشگاه ملبورن شد اما بعد از این‌که متوجه شد پروژه‌های تحقیقی همکلاسی‌هایش برای فعالیت‌های نظامی مورد استفاده قرار می‌گیرد از درس دانشگاه انصراف داد.

۲۰۰۶سال شروع فعالیت‌های جدید آسانژ به‌عنوان بنیان‌گذار وب‌سایت ویکیلیکس بود. این وب‌سایت اسناد و مدارکی که معمولا سری بودند و کم‌تر در اختیار عموم مردم قرار می‌گرفتند را منتشر می‌کرد.

یکی از جنجالی‌ترین اسناد منتشر شده در ویکی لیکس ویدئوی شلیک بالگرد ارتش آمریکا در عراق و قتل چند غیر نظامی و دو خبرنگار خبرگزاری رویترز بود.

برخی تحلیل‌گران، پرونده آسانژ را «مهم‌ترین پرونده برای آزادی مطبوعات در قرن بیست و یکم» توصیف کرده‌اند. این پرونده در واقع یک نمونه محسوب می‌شود. دولت آمریکا این روزنامه‌نگار را به نقض قانون جاسوسی متهم می‌کند، قانونی که در سال ۱۹۱۷ پس از ورود ایالات متحده به جنگ جهانی اول به تصویب رسید و بر اساس آن، به‌عنوان مثال، اتل و جولیوس روزنبرگ، زوج کمونیست، در سال ۱۹۵۳ اعدام شدند. اتهامات اصلی مربوط به انتشار جنایات جنگی است که توسط نیروهای آمریکایی در عراق و افغانستان انجام شده است.‌(فیلم «قتل عام جانبی»)

محکومیت آسانژ به‌عنوان «جاسوس» تهدیدی برای کل روزنامه‌نگاری تحقیقی خواهد بود. جیمز گودال، معاون سابق نیویورک تایمز و یکی از امضاء‌کنندگان نامه سرگشاده‌ای در ۱۴فوریه که در آن بیش از ۳۵ استاد حقوق از Merrick Garland، دادستان کل ایالات متحده، خواستار لغو اتهامات علیه آسانژ شدند، می‌گوید: «من مطمئن هستم که محکومیت جولیان آسانژ به اتهامات مشابهی علیه روزنامه‌نگاران روزنامه‌هایی مانند تایمز منجر خواهد شد اگر آن‌ها اسراری را فاش کنند که مقامات را رسوا می‌کند.»

آسانژ به‌دلیل رفتار غیرانسانی که با او متحمل شده، به‌شدت بیمار است. نیلز ملزر، گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد شکنجه و سایر مجازات‌های بی‌رحمانه یا تحقیرآمیز، در کتاب مورد جولیان آسانژ - تاریخچه آزار و شکنجه توضیح می‌دهد که چگونه کشورهای اکوادور، بریتانیای کبیر، سوئد و ایالات متحده درگیر شده‌اند و هنوز هم درگیر هستند. آزار و شکنجه سیاسی، خودسری جدی قانونی و شکنجه و بدرفتاری عمدی. وزارت خارجه سوئد به ۵۰ سئوال ملزر درباره اقدامات سوئد در این زمینه پاسخی نداده است. عدم پاسخ به این تضادها با کنوانسیون بین‌المللی علیه شکنجه که سوئد تصویب کرده است.

ایالات متحده آسانژ را به جاسوسی و هک رایانه‌های دفاعی متهم می‌کند. این‌ها اتهامات نادرست و تلاشی برای محو کردن مرزهای بین جاسوسی و روزنامه‌نگاری تحقیقی است. جولیان آسانژ روزنامه‌نگار است. او شهروند ایالات متحده نیست و هیچ جرمی در ایالات متحده مرتکب نشده است.

جولیان آسانژ جایزه گونتر والراف ۲۰۲۲ را برای روزنامه‌نگاری انتقادی و شجاعت مدنی دریافت کرده است.

از آزادی مطبوعاتوآزادی بیان و اندیشه دفاع کنیم!

خواستار این باشیم که جولیان آسانژ به ایالات متحده مسترد نشود!

با صدای بلند و رسا خواهان آزاد فوری و بدون قید و شرط آسانژ باشیم! 

پنج‌شنبه نهم فروردین ۱۴۰۳-بیست و هشتم مارس ۲۰۲۴

ضمیمه:

زندگی او در دستان توست! نامه سرگشاده مادر جولیان آسانژ به جهانیان

«پنجاه سال پیش وقتی برای نخستین بار به‌عنوان یک مادر جوان اولین بچه‌ام را به دنیا آوردم، فکر کردم دردی بزرگ‌تر از این وجود ندارد، اما این درد را خیلی زود فراموش کردم وقتی پسر کوچولوی زیبایم را در آغوش گرفتم. اسمش رو گذاشتم جولیان.

حالا می‌فهمم که من اشتباه می‌کردم؛ درد بزرگ‌تری هم وجود دارد.

درد بی‌وقفه مادر یک خبرنگار برنده جایزه که شهامت نشر حقایق در مورد جنایات و فسادهای سطح بالای حکومتی را داشت.

درد دیدن پسرم که سعی کرد حقایق مهم را فاش کند، ولی در سطح جهان چهره اش با سیاه‌نمایی خدشه دار شد.

درد دیدن پسرم که جانش را برای افشای بی‌عدالتی به خطر انداخت و بارها و بارها از حق محاکمه عادلانه محروم شد.

درد تماشای پسر سالمی که حالش به مرور بدتر می شود چون طی سال‌ها و سال‌های حبس از مراقبت‌های پزشکی و بهداشتی مناسب محروم بود.

عذاب کشیدن به‌خاطر دیدن پسرم که تحت شکنجه روانی بی‌رحمانه‌ای قرار می‌گیرد تا روح با عظمت او را بشکنند.

کابوس دائمی استرداد او به آمریکا و سپس بازمانده ی روزهایش را زنده به گور شدن در انزوای کامل.

ترس دائمی از اینکه سیا بتواند نقشه‌هایش برای قتل او را عملی کند.

در موجی از غم فرو رفتم وقتی دیدم که بدن شکننده‌اش خسته از یک سکته مغزی کوچک در آخرین جلسه دادگاه به دلیل استرس مزمن در هم شکست.

خیلی از مردم دچار تروما شدند وقتی دیدند چگونه یک ابرقدرت انتقام جو منابع نامحدودش را به کار می‌گیرد تا یک فرد بی‌دفاع را مرعوب سازد و نابود کند.

می‌خواهم از همه شهروندان شریف و دل‌سوز که در سطح جهانی علیه آزار و اذیت سیاسی وحشیانه‌ای که جولیان متحمل شد اعتراض کردند، تشکر کنم.

لطفا هم‌چنان به اعتراض علیه سیاست‌مداران خود ادامه دهید تا این تنها چیزی باشد که آن‌ها می‌شنوند.

زندگی او در دستان توست!

 

کریستین آن آسانژ

۲۶ فوریه ۲۰۲۳

 

آسانژ و مادرش

 

*Carta abierta de la madre de Julian Assange al mundo

20-12-21

"Hace cincuenta años, cuando di a luz por primera vez como madre joven, pensé que no podía haber dolor más grande, pero pronto lo olvidé cuando sostuve a mi hermoso bebé en mis brazos. Lo llamé Julian.

Ahora me doy cuenta de que estaba equivocada. Hay un dolor más grande.

El dolor incesante de ser la madre de un periodista galardonado, que tuvo el valor de publicar la verdad sobre los crímenes gubernamentales de alto nivel y la corrupción.

El dolor de ver a mi hijo, que intentó publicar verdades importantes, manchado a nivel mundial.

El dolor de ver a mi hijo, que arriesgó su vida para denunciar la injusticia, inculpado y privado del derecho a un juicio justo, una y otra vez.

El dolor de ver a un hijo sano deteriorarse lentamente, porque se le negó la atención médica y sanitaria adecuada en años y años de prisión.

La angustia de ver a mi hijo sometido a crueles torturas psicológicas, en un intento de romper su inmenso espíritu.

La constante pesadilla de que sea extraditado a los Estados Unidos y luego pasar el resto de sus días enterrado vivo en total aislamiento.

El miedo constante de que la CIA pueda cumplir sus planes para asesinarlo.

La ola de tristeza cuando vi su frágil cuerpo caer exhausto por un mini derrame cerebral en la última audiencia, debido al estrés crónico.

Muchas personas quedaron traumatizadas al ver una superpotencia vengativa que usa sus recursos ilimitados para intimidar y destruir a un individuo indefenso.

Quiero dar las gracias a todos los ciudadanos decentes y solidarios que protestan globalmente contra la brutal persecución política que sufrió Julian.

Por favor, sigan levantando la voz a sus políticos hasta que sea lo único que oirán.

Su vida está en sus manos". REENVIALO, MULTIPLICALO DE MANERA INFINITA

~ Christine Ann Assange

 

بهرام رحمانی

یک نظر بنویسید

 

نظرات شما

بدون نظر